Veelgestelde vragen SGR en Corona-voucher

In verband met de beëindiging van DFB Reizen BV zijn alle SGR Corona-vouchers die (nog) niet gebruikt waren uitbetaald en daarmee ongeldig gemaakt.

Op deze pagina vindt u meer informatie rondom de Corona-voucher. Wij hebben de veelgestelde vragen verzameld en hier geplaatst.

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. 

Wat is een Corona-voucher (SGR)?

U heeft bij DFB Reizen BV een reservering gemaakt. Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het coronavirus (COVID-19) is uw reservering geannuleerd en heeft u een ‘Corona-voucher’ ontvangen om een nieuwe reservering bij ons te maken.

Tot wanneer is deze voucher geldig?

De SGR garantieregeling van de Corona-voucher geldt maximaal één (1) jaar na uitgiftedatum van de voucher, echter kan de geldigheidsdatum afwijken (zie de geldigheid voucher).

Waar is de waarde van de Corona-voucher (SGR) op gebaseerd? 

De reissom van het vakantieverblijf en wanneer van toepassing; toegangskaarten, borgsom, bedlinnen, eindschoonmaak, toeslag huisdier en veertickets, zoals voldaan aan DFB Reizen BV. De waarde van de Corona-voucher kan niet meer zijn dan het (aan)betaalde bedrag van de originele reservering en is exclusief calamiteitenfonds en wijzigingskosten, “boekingskosten”.

Wat gebeurt er met de waarde van de voucher?

Het bedrag van de voucher geldt als aanbetaling voor een nieuwe reservering en geldt voor de accommodatie en eventuele extra’s.

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. 

Hoe zit het met de (bestelde en inmiddels betaalde) toegangskaarten/overtochten? 

Deze kosten vallen onder de waarde van de Corona-voucher. De toegangskaarten en veertickets zijn nu ongeldig.

Wat gebeurt er als de SGR deelnemer failliet gaat voordat ik mijn voucher heb kunnen inwisselen?

SGR betaalt de waarde van de voucher aan u terug. U heeft dan de Corona-voucher nodig. Ook dient u dan de reserveringsbevestiging en factuur van de geannuleerde reservering inclusief betalingsbewijs (conform de SGR garantieregeling) toe te voegen.

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. 

Hoe zit het met een nieuw vakantieverblijf? 

Op dit moment is het niet meer mogelijk om een reservering bij DFB Reizen BV te maken. In verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering.

Hoe wordt de waarde van de voucher in de nieuwe reservering verwerkt? 

Als u via de link die u per e-mail ontvangt een nieuw vakantieverblijf reserveert, ziet u tijdens het reserveren in de kassabon dat de voucher automatisch in mindering is gebracht. U hoeft hiervoor niets te doen als u via de link in de e-mail die u ontvangt een reservering maakt.

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. DFB Reizen BV maakt geen nieuwe reserveringen.

Waar kan ik verdere actuele informatie rondom het coronavirus in Nederland en Denemarken vinden?

Voor de meest actuele informatie adviseren wij u de volgende websites te raadplegen: Buitenlandse Zaken, ANVR en Deense Sundhedsstyrelsen.

Hoe zit het met boekingskosten?

Boekingskosten zijn niet inbegrepen in de reisvoucher. Als u met de ontvangen reisvoucher een nieuwe reservering wilt maken, is uw eerste reservering reeds geannuleerd en boekt u opnieuw een nieuw vakantie-verblijf waarvoor ook nieuwe boekingskosten gelden en worden berekend.

Kan Dansk.nl gebruik maken van de voucher in plaats van restitutie?

De ANVR heeft besloten dat het voor de reisorganisaties niet te doen is om reissommen contant terug te betalen. Daarom is er een corona-voucher ontwikkeld door branchevereniging ANVR. De voucher wordt – gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren – gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Deze erkenning geldt nog steeds, ook na de uitspraak van de Europese Commissie op woensdag 13 mei. ANVR geeft in een open brief aan dat er niks is veranderd voor de reisvouchers en roept ook nadrukkelijk op de voucher te accepteren. 

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. Het in 2021 opgerichte voucherfonds is niet van toepassing aangezien DFB Reizen BV de waarde alle openstaande SGR Corona-vouchers in 2020 heeft terugbetaald aan de houders van de vouchers.

Voorwaarden Dansk.nl Corona-voucher (SGR)

Let op: in verband met de beëindiging van DFB Reizen BV worden er na 2020 geen nieuwe reserveringen gemaakt. Alle eerder ontvangen SGR Corona-vouchers zijn inmiddels uitbetaald en daarmee ongeldig voor een nieuwe reservering. Onderstaande is daarmee niet meer van toepassing.

U heeft bij Dansk.nl een reservering gemaakt. Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het coronavirus (COVID-19) is uw reservering geannuleerd en heeft u een ‘Corona-voucher’ ontvangen.

Op de voucher zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  1. U heeft van Dansk.nl / DFB Reizen B.V., gevestigd aan de Hoofdweg 99, 9681 AC in Midwolda, KvK-nummer 53121007 (hierna: ‘Dansk.nl’) een voucher ontvangen omdat uw reservering is geannuleerd wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus (COVID-19).
  2. Onderstaande informatie staat specifiek op uw voucher vermeld:
    – De naam ‘Corona-voucher’;
    – De uitgiftedatum van de Corona-voucher;
    – De geldigheidsduur van de Corona-voucher;
    – De uiterlijke aankomstdatum nieuwe boeking;
    – De waarde van de Corona-voucher;
    – De mededeling dat de garantieregeling van de SGR van toepassing is.
  3. Alleen door Dansk.nl uitgegeven Corona-vouchers met de bovenstaande informatie zijn geldig.
  4. De SGR garantieregeling van de Corona-voucher geldt maximaal één (1) jaar na uitgiftedatum van de voucher, echter kan de geldigheidsdatum afwijken (zie de geldigheid voucher).
  5. De Corona-voucher kan worden ingewisseld voor een vakantieverblijf bij dezelfde leverancier/locatie (vakantiehuis, vakantiepark, hotel, camping) als bij uw originele reservering, welke wordt aangeboden door Dansk.nl via de website www.dansk.nl.
  6. a. Dekking SGR: Dansk.nl is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Naar aanleiding van de uitzonderlijke situatie die is ontstaan als gevolg van het Coronavirus is door de SGR besloten dat de ‘Corona-voucher’ onder de dekking van de SGR valt. Dit betekent dat in het geval een reisorganisatie bijvoorbeeld failliet gaat en u nog een ongebruikte Corona-voucher heeft, dit wordt vergoed door de SGR. De specifieke voorwaarden om aanspraak te maken op deze regeling kunt u nalezen op www.sgr.nl. Hiermee blijft u de zekerheid houden dat uw reeds (aan)betaalde reissom veilig is gesteld.
    b. Aanspraken die voortvloeien uit een geannuleerde reservering anders dan een voucher vallen niet onder de garantieregeling van SGR. Immers is de garantieregeling komen te vervallen doordat de oorspronkelijke reisovereenkomst is ontbonden door annulering.
  7. Indien u als klant bij financieel onvermogen van de bij SGR aangesloten organisator aanspraak maakt op de garantie op een Corona-voucher, dient ook de oorspronkelijke (geannuleerde) reisovereenkomst overlegd te worden en betalingsbewijs, een en ander conform de garantieregeling van SGR.
  8. Nadat u uw Corona-voucher heeft ingewisseld en een nieuwe reservering heeft gemaakt, zijn op de nieuwe reservering de reguliere Dansk.nl Algemene voorwaarden, ANVR Reizigersvoorwaarden en voorwaarden van de vakantieverblijf leverancier van toepassing. Hiermee gaat u akkoord bij het maken van de nieuwe reservering.
  9. Als u extra’s (toegangskaarten, borgsom, bedlinnen, eindschoonmaak, toeslag huisdier en veertickets) heeft geboekt bij uw originele reservering, dan zijn deze aan de waarde van de reissom toegevoegd en kunt u deze wederom toevoegen aan uw nieuwe reservering.
  10. De waarde van de Corona-voucher kan niet meer zijn dan het (aan)betaalde bedrag van de originele reservering.
  11. Aan druk- en/of zetfouten kunnen geen rechten worden ontleend.
Zoeken
Marlous Lub met dochter Louise

Op deze plek deel ik mijn grenzeloze liefde voor Denemarken met jullie. Het is geen verrassing dat Denemarken mijn favoriete vakantieland is. Mijn opa en oma begonnen in 1985 hun droom: een eigen reisbureau dat uitgegroeid is tot dé Denemarken Specialist van Nederland. Met Dansk wil ik het verhaal van Denemarken verder vertellen – aan iedereen die het maar horen wil. Vol insider tips, reisinspiratie, droomplekken, routes én de leukste adresjes.

Via Dansk.nl boek je voortaan bij de Deense aanbieder rechtstreeks, je betaalt ook aan hen. Ik help je de vakantieadresjes te vinden. Je betaalt niets extra, maar ik zou het wel heel fijn vinden als je via Dansk.nl reserveert, dan krijg ik namelijk een kleine vergoeding en kan ik leuke tips en inspiratie blijven delen. Wil je meer weten? Lees dan hier mijn hele verhaal.

Vi ses!
Marlous