Update coronavirus (COVID-19)

Laatste update 26 mei, 09:00 uur

Om het risico op verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te verkleinen, heeft Denemarken zijn grenzen nu gesloten tot en met 31 mei 2020.

Dansk.nl annuleert vanwege het coronavirus alle reserveringen tot en met 31 mei. Alle klanten die een reservering met aankomst t/m 31 mei hebben zijn per e-mail geïnformeerd. Leest u verder alstublieft deze pagina aandachtig door.

Lees hier verder en bekijk de veelgestelde vragen over het coronavirus

(Tekst gaat hieronder verder)

Beste klanten,

Wij proberen u zo goed mogelijk te helpen, zodat u een betere inschatting en wellicht keuze kunt maken in de huidige situatie met betrekking tot uw vakantie. Houdt u er rekening mee dat we per week vooruit kijken. 

Op dit moment zijn de genoemde maatregelen van kracht voor aankomsten tot en met 31 mei 2020. Dit zijn algemene richtlijnen en uw situatie kan verschillend zijn. Dit is in overleg met de ANVR. U kunt hier geen rechten aan ontlenen. 


Algemeen

Uw boeking valt bij ons altijd onder de ANVR Reizigersvoorwaarden
. Welke voorwaarden van toepassing zijn vindt u terug op uw eerste boekingsbevestiging en op uw factuur. Kijk goed naar uw voorwaarden om te weten te komen welke maatregelen er voor u gelden (of zouden kunnen gelden in geval van verlenging van het inreisverbod). Dit zijn de voorwaarden die op uw reservering van toepassing kunnen zijn:  

ANVR Boekingsvoorwaarden

In het geval van de ANVR Boekingsvoorwaarden heeft u in feite een overeenkomst met de dienstverlener in Denemarken. Dat houdt in dat wij voor u bemiddelen en dat wij in dit geval ook met u contact opnemen met het coulance voorstel van deze dienstverlener. Wij proberen dan in overleg met u de reservering om te boeken naar een datum later in het jaar of volgend jaar (indien dit tot de mogelijkheden behoort). 

Kan dat niet, dan is het in sommige gevallen mogelijk een omboekregeling uit te geven voor het aan ons betaalde bedrag. Deze omboekregeling kunt u gebruiken voor een reservering via ons bij dezelfde dienstverlener. Wij helpen u daarbij graag. 

Wilt u geen gebruik maken van een van deze opties, dan kunt u alsnog annuleren tegen de annuleringskosten zoals die in de voorwaarden van de dienstverlener. 

Het terugbetalen van de reissom is helaas niet mogelijk wanneer u onder de ANVR Boekingsvoorwaarden heeft geboekt. 

ANVR Reisvoorwaarden

Wanneer u een boeking heeft onder dan ANVR Reisvoorwaarden, dan proberen wij in alle gevallen de reserveringen in overleg met onze leverancier (de uiteindelijke dienstverlener in Denemarken) om te boeken naar een latere datum in 2020 of 2021 (indien dit tot de mogelijkheden behoort). Kan dat niet, dan ontvangt u een corona-voucher. Deze voucher kunt u dan binnen een jaar gebruiken voor een reservering via ons bij dezelfde leverancier (dienstverlener). Wij helpen u daarbij graag. Deze voucher valt dan onder de SGR garantie. Deze optie is (ook) alleen mogelijk als het volledige bedrag aan ons betaald is.

De ANVR heeft besloten dat het voor de reisorganisaties niet te doen is om reissommen contant terug te betalen. Daarom is er een corona-voucher ontwikkeld door branchevereniging ANVR. De voucher wordt – gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren – gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Deze erkenning geldt nog steeds, ook na de uitspraak van de Europese Commissie op woensdag 13 mei. ANVR geeft in een open brief aan dat er niks is veranderd voor de reisvouchers en roept ook nadrukkelijk op de voucher te accepteren. 

Wilt u geen gebruik maken van een van deze opties, dan kunt u alsnog annuleren tegen de annuleringskosten zoals die in de voorwaarden van de leverancier zijn omschreven (dit is een uitzondering die in onze Algemene Voorwaarden staat omschreven).  

Wij hopen dat u hiermee beter inzicht heeft in de mogelijkheden met betrekking tot uw vakantie. Wij weten (nog) niet alles, kunnen helaas de toekomst niet voorspellen en weten dus ook nog niet hoe het straks verder gaat mochten de grenzen na 31 mei langer gesloten blijven. 

Met vriendelijke groet,

Dansk.nl

Toegangsbeperkingen en voorzorgsmaatregelen

Huidige reisadvies Denemarken

Op dit moment geldt er code Oranje voor reizen naar Denemarken. Dat houdt in dat Ministerie van Buitenlandse Zaken alleen noodzakelijke reizen adviseert. Door de sluiting van de Deense grenzen (14 maart tot en met 31 mei 2020) is reizen naar Denemarken vanuit Nederland niet mogelijk. Kijk hier voor de laatste update op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Voorzorgsmaatregelen nationale autoriteiten Denemarken

De grenzen zijn momenteel van 14 maart tot en met 31 mei 2020 gesloten voor iedereen zonder Deens paspoort. Daarnaast zijn de Denen gevraagd zo veel mogelijk thuis te werken. 

De situatie rondom besmettingen wordt gecoördineerd door de Deense Sundhedsstyrelsen (de Deense tegenhanger van het RIVM). Op deze website van de Deense overheid wordt het actuele aantal Corona-besmettingen aangegeven.

Versoepelingen maatregelen Denemarken

Inmiddels is sinds 11 mei fase 2 gestart en blijft de besmettingsgraad verder dalen. De maatregelen in Denemarken zullen verder versoepeld worden volgens de richtlijnen die zijn overeengekomen:

  • Sinds 20 april zijn basisscholen en contactberoepen, waaronder kappers en masseurs weer open
  • Sinds 11 mei mogen winkelcentra weer open volgens de richtlijnen
  • Restaurants en cafés mogen sinds 18 mei weer klanten ontvangen met inachtneming van gepaste afstand. Ook oudere schoolkinderen in de klassen 6 t/m 10 mogen weer naar school
  • Sinds woensdag 20 mei is er door de Deense overheid besloten om dierentuinen, musea en kunstgaleries versneld te open. Hoewel zij per direct mogen openen, kan dit kan nog wel per organisatie wat verschillen.
  • Vanaf 8 juni mogen outdoor attractieparken weer open en wordt groepsvorming verruimd van max. 10 personen naar >30-50 personen

Ontdek hier meer over de versoepelingen en maatregelen.

Let op: Tot op heden is de Deense grens nog zeker tot en met 31 mei gesloten! Zodra hier meer duidelijkheid over is, wordt deze pagina bijgewerkt. Heeft dit directe betrekking op uw reservering? Dan nemen wij contact met u op. Dit doen wij per week en op volgorde van aankomstdag.

Veelgestelde vragen

Waarom is het reisadvies gewijzigd?

De Deense overheid heeft maatregelen getroffen om het risico op verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te verkleinen. Sinds zaterdag 14 maart om 12:00 uur tot en met zondag 31 mei a.s. zijn de grenzen naar Denemarken gesloten.

Ik heb een aanbetaling gedaan voor mijn vakantie. De reisorganisatie vraagt om de rest van de reissom te betalen. Maar ik weet niet of mijn vakantie doorgaat, moet ik toch de hele reissom voldoen?

U heeft een betalingsverplichting die u moet nakomen. Het is ook niet mogelijk om uw (aan)betaling uit te stellen. Betaal op tijd om extra kosten te voorkomen. De ANVR zegt dat je de hele reissom moet betalen, de ANVR-voorwaarden voor betaalverplichtingen zijn streng. Als je niet binnen de gestelde termijn betaalt, maak je als consument bijvoorbeeld ook geen aanspraak op zo’n Corona-voucher.

Welke ANVR Reizigersvoorwaarden zijn van toepassing op mijn boeking?

Welke voorwaarden van toepassing zijn vindt u terug op uw eerste boekingsbevestiging en op uw factuur. Kijk goed naar uw voorwaarden om te weten te komen welke maatregelen er voor u gelden (of zouden kunnen gelden in geval van verlenging van het inreisverbod). Op dit moment zijn de genoemde maatregelen (nog) niet van kracht voor aankomsten na 31 mei 2020. Dit is in overleg met de ANVR.

Ik heb een vakantie geboekt met vertrek na 31 mei. Wat kunt u hierover zeggen?

De omstandigheden zijn zo uitzonderlijk, dat het helaas niet mogelijk is om op dit moment iets over de situatie na 31 mei te zeggen. De ANVR raadt aan te wachten tot er meer bekend is over het openstellen van de grenzen vanaf 1 juni. Wilt u alsnog uw reis annuleren? Dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden en kunt u dat uitsluitend per mail aan ons doorgeven via info@dansk.nl.

Als ik straks naar LEGOLAND wil, moet ik dan reserveren?

Als u vooraf de toegangskaarten voor LEGOLAND bij ons (via Dansk.nl) gekocht heeft, dan hoeft u niet te reserveren. LEGOLAND heeft met ons afgesproken dat onze klanten met een vooraf gekocht ticket altijd toegang krijgen tot LEGOLAND en niet hoeven reserveren. Mocht hier verandering in komen én dit betrekking hebben op uw reisperiode, dan nemen wij contact met u op.

Welke kosten zijn verbonden aan een annulering?

In geval van een annulering, worden de annuleringskosten berekend over de huursom.

  • Kosten die niet gerestitueerd worden: annuleringsverzekering (wanneer van toepassing), boekingskosten en calamiteitenfonds.

Wat dekt het Calamiteitenfonds?

Het Calamiteitenfonds heeft bekend gemaakt geen dekking te bieden tegen het coronavirus.

Wat dekt mijn Reis- of Annuleringsverzekering?

De dekking verschilt per verzekering en per verzekeraar, ook het moment van afsluiten van de verzekering is van belang. U kunt de dekking van uw verzekering terugvinden op uw polis. Heeft u een reis- of annuleringsverzekering direct bij uw reservering op Dansk.nl afgesloten? Dan heeft u een kortlopende reisverzekering en/of een kortlopende annuleringsverzekering via Europeesche Verzekeringen. Kijk op de site van Europeesche Verzekeringen voor meer informatie.

Welke adviezen volgt u?

Dansk.nl is aangesloten bij ANVR en hebben doorlopend contact met instanties, waaronder ANVR over de situatie en hoe te handelen. Berichtgeving op deze pagina is o.a. op basis van de ANVR Reizigersvoorwaarden. Kijk hier voor de actuele informatie van ANVR. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op en daarnaast houden wij de situatie in Denemarken nauwlettend in de gaten via de Deense Sundhedsstyrelsen (de Deense tegenhanger van het RIVM).

Zoeken